Lieke
Eten & Drinken / Koken Leestijd: 5 minuten
Moeten enkele (vakantie)kilootjes er snel vanaf? Snack voorlopig alleen nog maar gezond en maak je eigen groentechips. Hoe je dat doet en welke smakelijke varianten er allemaal zijn, dat ontdek je hier op Goedkoop.nl! Lees het artikel

Gezond snacken: zo maak je zelf verrukkelijke groentechips!

Leestijd: 5 minuten

Veel mensen kunnen er ’s avonds (of eigenlijk op elk ander moment van de dag) heerlijk van genieten: chips! Zeker tijdens vakantieperiodes zijn we wat minder streng voor onszelf en voor we het weten zitten we veels te vaak ongegeneerd met onze handen in een zak chips te graaien.

Maar nu we met z’n allen weer massaal de vakantiekilo’s kwijt willen, blijkt het nog niet zo gemakkelijk te zijn om deze guilty pleasure uit ons dieet te bannen. We voelen ons al snel schuldig als we onszelf een avondje snackpret gunnen, maar het wordt een heel ander verhaal wanneer we genieten van een handje zelfgemaakte chips. En niet zomaar chips, nee, groentechips. Dan wordt het opeens een gezond tussendoortje! Het is gelukkig nog gemakkelijk te maken ook, let maar eens op!

‘Gewone’ chips versus groentechips

Wanneer je de groentechips uit de winkel vergelijkt met andere zakken chips die daar liggen, zul je merken dat er niet erg veel verschil zit in de calorieën, de voedingswaarden of het aantal vetten van beide soorten chips. Dit komt omdat deze groentechips net als gewone aardappelchips bestaat uit klein gesneden groenten, die vervolgens gefrituurd worden en op smaak worden gebracht met veel zout en diverse smaakversterkers.

Echter, wanneer je groentechips zelf thuis bereidt in de oven, kun je precies bepalen hoeveel olie en zout je toevoegt en kun je dus een veel gezondere variant maken, die net zo lekker smaakt! Ten eerste bevat chips die in de oven bereid wordt natuurlijk veel minder vet dan wanneer de chips gefrituurd zou worden. Ten tweede kun je er voor kiezen om minder zout toe te voegen en de chips op smaak te maken met kruiden, zoals paprikapoeder of komijnpoeder. Ten slotte kun je door te variëren in de groente een gezondere variatie aan vitamines en mineralen binnenkrijgen. Een goed voorbeeld van een gezonde variant is de boerenkoolchips, waarvan je hieronder het recept vindt.

Misschien niet zo gezond, maar wel super gemakkelijk is groentechips kopen. Hier bij Holland & Barrett heb je keuze uit wel heel verrassende smaken!

Aan de slag

Het hangt dus eigenlijk heel erg af van de bereidingswijze van de chips, of deze gezonder is of niet. Laten we dus maar eens gauw kijken hoe we zelf deze gezonde snackvariant op tafel kunnen toveren! In feite kun je van alle groentesoorten chips maken. Zoete aardappel, pastinaak, rode biet en winterpeen zijn veelgebruikte groentesoorten, maar zelfs van boerenkool of kikkererwten kun je een variant maken! Hoe je het doet?
Nou gewoon, zo.

Groentechips van zoete aardappel, pastinaak, rode biet en winterpeen

Verwarm je oven voor op 180 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier. Snijd de verschillende groenten met een scherp mesje, een kaasschaaf of een mandoline in flinterdunne plakjes, hoe dunner hoe beter. Leg dan alle plakjes op de bakplaat en besprenkel ze met olijfolie. Niet teveel, want anders wordt de chips niet knapperig. Strooi er eventueel ook nog wat grof zeezout op en wat kruiden naar keuze, zoals paprikapoeder. Doe de bakplaat ongeveer 10 minuten in de oven, maar houd het goed
in de gaten en controleer de chips even om de paar minuten. De groentechips is klaar als de plakjes lekker knapperig zijn geworden.

Boerenkoolchips

Boerenkool zit boordevol vitaminen, mineralen en antioxidanten en wordt dan ook door veel mensen bestempeld als een echte superfood. Chips van deze groente is dus extra gezond! Het is wel belangrijk dat je de juiste boerenkool gebruikt. De meeste voorgesneden boerenkool uit de winkel is te klein gesneden, het is beter om ongesneden boerenkool te gebruiken. Palmkool, ofwel cavo nero, is een goed alternatief. Het is het broertje van de boerenkool die meestal ook gewoon in de supermarkt verkrijgbaar is. Snijd deze boerenkool heel grof en doe het in een kom. Sprenkel wat olie op de kool, strooi er wat zwarte peper en zeezout overheen en meng alles goed door elkaar. Verdeel het mengsel over een bakplaat met bakpapier en doe het ongeveer 20 minuten in de oven bij een temperatuur van 170 graden. Verbazingwekkend lekker, deze boerenkoolchips!

Wil naast gezond snacken ook gezonder gaan eten? Misschien is het Weight Watchers programma dan wel iets voor jou?! Schrijf je nu meteen in en je betaalt niks aan inschrijfkosten én je krijgt de eerste maand gratis

  • Geldig tot 23 sep 2018 Eerste maand gratis bij Weight Watchers
    Naar aanbieding

Geroosterde kikkererwten

Voor een heerlijke snack van kikkererwten heb je niet veel nodig. Het heeft dan misschien niet de vorm van chips, maar deze groentesnack is net zo lekker hartig en knapperig! Laat een blik kikkererwten van 200 gram uitlekken en doe ze in een schaaltje. Zet je oven vast aan en verwarm hem op 200 graden voor. Meng ondertussen een eetlepel olijfolie, een fijngesneden teentje knoflook, zeezout en een lepel paprikapoeder door de kikkererwten. Verdeel het geheel op een bakplaat met bakpapier en rooster de erwten ongeveer 15 minuten, totdat ze krokant zijn. Haal dan de bakplaat eruit en hussel de erwten even door elkaar. Bak dan de erwten in nog eens 5 tot 10 minuten goudbruin.

Snacken zonder schuldgevoel

Deze zelfgemaakte groentechips zijn met een beetje geduld en liefde zo gemaakt en heerlijk dat ze zijn! Kun je eindelijk snacken zonder een al te heftig schuldgevoel.
Dus duik de keuken in en ga aan de slag. Wij zijn benieuwd naar jouw eindresultaat, laat gerust hier eens weten hoe het gesmaakt heeft?

Zo te zien heeft er nog niemand gereageerd. Naar welke zelfgemaakte chips gaat jouw voorkeur uit?    Deel jouw mening en reageer als eerste!
Reageer ook op dit artikel