Lan
Vrije Tijd / Ontspanning Leestijd: 3 minuten
De Kinderpostzegelactie zijn er weer. Voor de 71ste keer. Groepjes kinderen die voor het goede doel postzegels verkopen. Dit jaar gaan er 160.000 basisschoolkinderen langs de deuren. Lees meer over deze geweldige actie. Lees het artikel

Koop jij kinderpostzegels?

Leestijd: 3 minuten

Het is toch aandoenlijk, zo’n groepje kinderen met een rugzak op aan de deur. Vaste prik in de herfst. Als je geen stickertje op je deurpost hebt zitten, blijven ze komen. Groepjes van drie of vier kinderen meestal. En dan komt de vraag: wilt u kinderpostzegels kopen. Achterhaald fenomeen of een blijvertje?

Eerst waren het vrijwilligers

Het is 1924 als er voor het eerst vrijwilligers langs de deuren gaan om Kinderpostzegels te verkopen. Pas in 1944 zijn het basisschoolkinderen die er mee aan de slag gaan. En nog altijd vindt de Kinderpostzegelactie ieder jaar plaats in het najaar.

De opbrengst van de postzegels gaat naar een goed doel. Dit jaar gaat het geld naar kinderen die noodgedwongen in de daklozenopvang moeten blijven. Het gaat om ongeveer 8500 kinderen. ‘Onze droom is dat geen enkel kind in Nederland meer naar een daklozenopvang of ‘Blijf-van-mijn-lijfhuis’ hoeft,” meent Jeroen den Tex, directeur van de Stichting Kinderpostzegels.

De actie lijkt een achterhaald idee nu mensen nog nauwelijks postzegels gebruiken, laat staan kopen. Dit blijkt echter opgevangen te worden door de verkoop van kaarten of een theepakket. En je kunt ook de aanschaf van postzegels of een ander product achterwege laten en een eenmalige donatie doen. Gewoon voor het goede doel.

Kan het nog wel met een pen?

Het invullen van het formulier blijkt altijd lastig. De jongelui graaien in hun rugzak dames of rugzak heren op zoek naar de pen, die dan door de kou weer eens niet goed schrijft. Kortom; kan het nog wel op deze manier?

Om dit te ondervangen is er een app ontwikkeld waarmee je tot aanschaf over kunt gaan. Sommige kinderen werken daarmee, andere niet. Afhankelijk van het enthousiasme van de school.

Hoe het zit met het enthousiasme van de kinderen zelf? Een basisschooljuf vertelt: “„We leggen in de klas eerst uit waar de actie voor is en waar het geld naartoe gaat. Kinderen realiseren zich dan vaak al snel dat het wel heel belangrijk is.”

De actie is Cultureel Erfgoed

De organisatie zelf meent dat de actie over een aantal jaren nog bestaat. Of het op deze manier plaatsvindt, is de vraag. Volgens de organisatie zal het concept waarin kinderen worden gestimuleerd zich in te zetten ten behoeve van andere kinderen sowieso blijven.
Volgens Stichting Kinderpostzegels Nederland is het immers een tijdloos idee. Bovendien, het is sinds twee jaar Immaterieel Cultureel Erfgoed.

Wat staat er dit jaar op?

Dit jaar zien we Dik Trom, Kruimeltje, De Kameleon, de Drieling en Pietje Bell op de kinderpostzegels staan. Hoofdpersonen uit kinderboeken. Pure nostalgie.
Zo te zien heeft er nog niemand gereageerd. Wat vind jij van de kinderpostzegels van dit jaar?    Deel jouw mening en reageer als eerste!
Reageer ook op dit artikel