Lan
Mode & Verzorging / Gezondheid Leestijd: 3 minuten
Je hebt ze vast al eens voorbij zien komen: voedingssupplementen. Met name in gebruik bij sporters. Het komt terug in allerlei vormen. Van pillen tot zogenoemde “scoopies”. Allemaal om te zorgen dat ze niets te kort komen wanneer ze sporten. Het lichaam heeft bepaalde stoffen namelijk hard nodig. Lees snel verder! Lees het artikel

Alles over vitamine D, calcium en magnesium

Leestijd: 3 minuten

Misschien denk je dat dit soort producten alleen voor topsporters is. Niets is minder waar, er kunnen allerlei redenen zijn waardoor jij jouw lichaam moet helpen met het verkrijgen van bepaalde vitaminen en mineralen. Bijvoorbeeld vanwege een dieet of doordat je ziek bent (geweest). We zetten een aantal stoffen voor je op een rijtje en geven je wat advies!

Vitamine D

Je bent er vast bekend mee, vitamine D. Dit belangrijke stofje zorgt ervoor dat jouw botten calcium beter opnemen. Naast de verhoogde opname van calcium, is vitamine D ook van belang voor het behoud van sterke botten. Tevens draagt het bij aan een goede spierfunctie. Belangrijk om te zorgen dat jouw niveau op peil blijft dus.

Zoals je wellicht weet, maakt de huid vitamine D aan wanneer het blootgesteld wordt aan zonlicht. Belangrijk is dus om, wanneer mogelijk, lekker met blote handen en gezicht buiten te zijn. Toch is er een kans dat je een tekort oploopt. Hieronder lees je welke symptomen op een vitamine D tekort kunnen duiden. Neem bij twijfel contact op met de huisarts.

  • Chronische vermoeidheid en een tekort aan energie.
  • Zwakkere botten.
  • Spierpijn of krampen ook bij geen overbelasting.
  • Gewrichtspijn.
  • Hyperventilatie.
  • Overgevoelig of bloedend tandvlees.
  • Overgewicht.
  • Regelmatig verkouden zijn.

Calcium

Calcium is een mineraal dat bijdraagt aan de instandhouding van sterke botten. Calcium is tevens goed voor de werking van de spieren en is van belang voor het zenuwstelsel .

De inname van calcium gaat via zuivelproducten, groente, noten en peulvruchten. Voor mensen die geen melk, kaas, boter of ander melkproduct consumeren is de kans groter dat zij een calciumtekort oplopen.

Bang dat je een calciumtekort hebt? Check de symptomen en neem zonodig contact op met de huisarts. Symptomen bij mogelijk calciumtekort:

  • Kramp in de spieren
  • Haar en nagels zijn bros
  • Tinteling en doofheid in de ledematen
  • Onregelmatige hartslag
  • Regelmatig bot gerelateerde blessures

Magnesium

Ook magnesium draagt bij aan de instandhouding van sterke botten en een normale spierwerking. Daarnaast speelt het een belangrijke rol in het functioneren van zenuwen.

Een tekort aan magnesium komt niet vaak voor. Echter gebruiken veel sporters toch magnesium voor het sporten. Zo kan het helpen tegen vermoeidheid en het speelt ook een rol bij het behouden van sterke spieren.  Heb je behoefte aan een magnesiumaanvulling bovenop je gezonde levensstijl? Dan kan je magnesium voedingssupplementen bestellen.

Andere belangrijke voedingsstoffen

Uiteraard zijn er nog veel meer stoffen die van grote invloed zijn op onze gezondheid. Belangrijk is om te begrijpen dat bij een goed gevarieerd dieet, een gezonde levensstijl en genoeg blootstelling aan zonlicht een tekort bijna niet kan ontstaan. Echter, heb je langdurige klachten, twijfel dan niet en bezoek de huisarts.

Ook interessant

Zo te zien heeft er nog niemand gereageerd. Er zijn nog geen reacties.   Deel jouw mening en reageer als eerste!
Reageer ook op dit artikel