Desmond
Mode & Verzorging / Gezondheid Leestijd: 4 minuten
Elk jaar rond de jaarwisseling nemen we ons weer voor om onze slechte eigenschappen of gewoontes nu voorgoed af te zweren. Uit onderzoek is gebleken dat het effectiever is om je goede voornemens op een andere dag te starten dan de eerste dag van het jaar. Oftewel; we starten gewoon vandaag! We hebben de 5 beste voornemens voor 2010 alvast voor je verzameld. Welk voornemen durf jij vandaag al te starten? Lees het artikel

De 5 beste Goede voornemens voor 2020

Leestijd: 4 minuten

 

1) Minder tijd besteden aan Social Media

Social Media verslaving

De gemiddelde Nederlander besteedt 8,5 uur per dag aan media. Het zal niet veel mensen verbazen dat men dagelijks meer dan 2 uur aan televisie spendeert... Maar wellicht opvallender is dat tegenwoordig ook maar liefst 2 uur per dag wordt gescrold door Facebook, Instagram en andere Social media-platforms. Het gebruik van de smartphone lijkt daarmee een zeer prominente rol te hebben ingenomen in onze dagelijkse bezigheden. De tijd die we vroeger spenderen aan televisie kijken, heeft nu dus voornamelijk plaatsgemaakt voor de smartphone, maar ook de tablet of de laptop. Stel jezelf eens voor wat je allemaal kunt doen in je vrije tijd wanneer je de smartphone eens iets vaker laat liggen?

 

2) Geen dingen meer doen waar je geen zin in hebt

Geen zin

Vroeger toen je klein was moest je van je ouders overal mee naartoe, of je nu wilde of niet. Op een gegeven moment in je leven maak je wel je eigen keuzes, maar heb je wellicht te maken met bepaalde groepsdruk en het feit dat je anderen niet wilt teleurstellen. Daarom is het nu de juiste tijd om eens te stoppen met dingen te doen waar je echt geen zin in hebt. Is een vriend jarig en heb je geen zin? Ga dan ook zeker niet, want een chagrijn in de groep heeft niemand wat aan. En vaak heeft de jarige geen eens door dat je er niet bent... Maar voorlopig is wel jouw hele avond verpest als je toch met frisse tegenzin hebt besloten te gaan. Uiteraard dien je een bepaalde sweetspot te vinden waarin je je naaste vrienden en familie niet teveel teleurstelt en daarnaast tevreden bent met wat je wel en niet doet in het leven.

 

3) Nu eindelijk echt stoppen met roken

Stoppen met roken

Stoppen met roken mag uiteraard niet ontbreken in dit lijstje. Al tientallen jaren probeert men om rond de jaarwisseling af te komen van deze nare gewoonte. De negatieve aspecten van roken zijn al lange tijd bekend, maar de gezonde aspecten kunnen niet vaak genoeg belicht worden. Wanneer je stopt met roken, worden bijvoorbeeld je longen schoongemaakt van alle koolmonoxide en zal je conditie sterk verbeteren. Veel mensen kiezen er tegenwoordig voor een alternatief; een e-sigaret kopen. Uit Brits rapport blijkt dat de e-smoker nog steeds schadelijk is voor je gezondheid, maar wel 95% minder schadelijk dan de reguliere sigaret. Teer en koolstofmonoxide ontbreken bijvoorbeeld, waardoor deze kunstmatige toevoegingen niet in je lichaam terecht komen. Je hebt daarnaast ook de mogelijkheid om de nicotine langzaam af te bouwen, waardoor je kans groter is om definitief te kunnen gaan stoppen met roken. Een groot voordeel is ook dat je kunt kiezen uit diverse smaakjes. Zo kun je lekker afwisselen! Doormiddel van de justfog coils (verwarmingselement in de verdamper) heb je altijd een optimale smaakbeleving.

 

4) Proberen om minder suiker binnen te krijgen

Minder suiker

Suiker is per definitie niet slecht voor het lichaam. Het heeft zelfs suikers nodig, zodat dit vervolgens weer omgezet kan worden naar energie. Zonder suiker in je lichaam word je snel prikkelbaar en voel je je slapjes. Daarentegen is teveel suiker weer nadelig en leidt het naar meerdere negatieve gevolgen voor het lichaam. Een onzuivere huid is een zichtbaar gevolg, maar ook gaatjes worden veroorzaakt in je tanden doordat de glazuurlaag wordt aangetast. En dan negeren we maar even de mogelijk gevolgen voor je hart en het effect op je suikerspiegel... Suiker zorgt voor een plezierig gevoel, aangezien er dopamine wordt aangemaakt door je hersenen. Dit is ook de voornaamste reden dat veel mensen het lastig vinden om er mee te stoppen. Een goed alternatief is om intensief te gaan sporten. Na een goede workout of hardlopen wordt namelijk hetzelfde stofje aangemaakt en voel je je weer helemaal top!

 

5) Stoppen met klagen

Minder klagen

Voor sommige mensen lijkt het wel hun tweede natuur; heel de dag klagen. Even lekker stoom afblazen en vaak lucht het voor je gevoel ook daadwerkelijk op. Uit onderzoek blijkt dat klagen onderling de band kan versterken en resulteert het in enige vorm van saamhorigheid. Daarentegen maak je het probleem wel groter door erover te klagen, aangezien je dezelfde negatieve emotie weer herbeleefd. Op lange termijn lijdt de groep onder de klagers en zal het de algehele sfeer verpesten. En laten we eens eerlijk zijn; niemand wordt vrolijk van een persoon in de groep die constant zit te klagen?Probeer de situatie voortaan eens in perspectief te bekijken. Vaak zijn je problemen dan ineens relatief klein te noemen, als je ze vergelijkt met grotere problemen waar anderen mee te maken hebben. En wees je er van bewust dat klagen niets helpt. Zoals gezegd; je herinnert jezelf alleen maar aan die negatieve gedachten en daarmee beland je eigenlijk in vicieuze cirkel.

 

Ook interessant

Zo te zien heeft er nog niemand gereageerd. Wat is jouw goede voornemen voor 2020? En wacht je tot het nieuwe jaar of ben je van plan direct te beginnen?   Deel jouw mening en reageer als eerste!
Reageer ook op dit artikel