Lan
Geldzaken / Sparen Leestijd: 4 minuten
Een bedrijf runnen levert je allerlei kostenposten op. Zo moet je rekening houden met het loon van je werknemers, moet je energiekosten betalen en ben je geld kwijt voor de aanschaf van allerlei benodigdheden. Sommige kosten kun je niet voorkomen. Je kunt bijvoorbeeld niet zo makkelijk besparen op het loon van je werknemers. Maar op andere kosten kun je wél geld besparen. Wist jij bijvoorbeeld dat je met deze 7 tips veel geld kunt besparen? Lees het artikel

Kosten besparen met je bedrijf: 7 tips

Leestijd: 4 minuten

1. Tijdelijk vervoer nodig? Ga voor shortlease!

Het vervoer van je werknemers kan een flinke kostenpost zijn. Vooral tijdens piekmomenten en in het hoogseizoen kan het praktisch zijn om de vloot uit te breiden, als je meer werknemers in dienst hebt. Maar dat is behoorlijk duur als je kiest voor aanschaf of voor gewone lease. Je zit er dan voor langere tijd aan vast, waardoor je ook betaalt voor de periode waarin je de auto’s niet gebruikt. Shortlease zakelijk is dan een betere keus. Je least de auto’s voor een korte periode, waarna je ze zonder extra kosten weer in kunt leveren. Heel handig als je voor korte periodes extra vervoer nodig hebt.

2. Besparen op energiekosten

Je energiekosten zijn als bedrijf voor een groot deel te sturen. Je kunt bijvoorbeeld de verwarming een graadje lager zetten in de winter. En in de zomer kun je de airco juist weer een graadje hoger zetten of je zoekt andere manieren voor je werknemers om af te koelen. Door je lampen te wisselen voor LEDs bespaar je op jaarbasis ook meer geld dan je zou verwachten. Door apparaten die niet gebruikt worden uit te zetten in plaats van standby, kun je ook veel geld besparen. Kortom: kijk eens naar je energieverbruik en zoek naar manieren om het verbruik omlaag te brengen.

3. Ga voor bulkinkoop

Veel spullen die je nodig hebt, zijn lang houdbaar. Denk daarbij aan printerinkt, papier en andere kantoorspullen. Maar ook koffie, thee en suiker zijn heel lang houdbaar. Deze dingen kun je dus het beste in bulk inkopen. Je zoekt een goede aanbieding en slaat vervolgens een grote hoeveelheid in een keer in. Zo bespaar je veel meer geld dan wanneer je ineens moet gaan winkelen als iets (bijna) op is.

4. Zit je op de goede locatie?

Heb je al eens nagedacht over de kosten die je maandelijks betaalt aan huur of hypotheek van je bedrijfspand? Sommige bedrijven betalen eigenlijk veel te veel omdat ze niet op de juiste locatie zitten. De locatie hangt af van je bedrijf en van je benodigde ruimte.
Huur een pand dat goed past, maar niet te groot is. Je kunt altijd verhuizen als je bedrijf verder uitbreid, maar voor teveel ruimte betaal je ook teveel geld.
Kijk of je een goedkopere plaats kunt vinden. Sommige bedrijven zijn afhankelijk van langslopende klanten, zoals bijvoorbeeld een bakker of andere winkel. Maar veel bedrijven, met name kantoren, zijn hier niet afhankelijk van. Je kunt dan prima kiezen voor een goedkopere locatie buiten de stad.

5. Check je abonnementen

Vrijwel iedereen heeft wel ergens een abonnement lopen dat eigenlijk al niet meer wordt gebruikt. Dat kan iets heel simpels zijn, zoals een abonnement voor telefonie terwijl eigenlijk iedereen via internet kan bellen met VoIP. Check je abonnementen nog eens goed en kijk welke je kunt aanpassen of zelfs helemaal weg kunt doen. Dat bespaart je al snel tientallen euro’s per maand.

6. Stimuleer je personeel met bonussen

Het klinkt als een extra kostenpost, bonussen uitkeren aan je werknemers. Ze kunnen hun werk toch ook wel doen zonder bonussen? Toch leveren bonussen jou uiteindelijk meer geld op. Het zorgt er namelijk voor dat werknemers veel gemotiveerder gaan werken en hun best doen om die bonus in de wacht te slepen. Dat levert jou waarschijnlijk meer omzet en dus meer geld op de langere termijn.

7. Heb je een vaste werknemer nodig of een freelancer?

Voor bepaalde dingen heb je vaste werknemers nodig. Maar dat geldt niet voor alle werkzaamheden. Heb je tijdelijk extra werk, of heb je eigenlijk teveel werk maar weet je niet hoe lang dat duurt? Dan kan een freelancer ook een goede keus zijn. Een vaste werknemer is wel betrouwbaarder en is op de lange termijn voordeliger, maar alleen als hij ook echt genoeg werk te doen heeft. Een freelancer huur je in voor de tijd dat je extra werk hebt, waarna je hem weer kunt laten vertrekken. Het is dus flexibeler, zeker als het gaat om de korte termijn.

Geld besparen met je bedrijf kan op allerlei manieren. Je kunt besparen op je vervoer, maar ook op de inkoop van spullen. Door je werknemers efficiënter in te zetten en te stimuleren om extra werk te doen, kun je op de lange termijn ook leuke bedragen besparen. Check jij deze 7 tips binnen je bedrijf, dan kun je honderden euro’s per jaar besparen!

Ook interessant

Zo te zien heeft er nog niemand gereageerd. Heb jij nog een goede bespaartip?   Deel jouw mening en reageer als eerste!
Reageer ook op dit artikel