Shanice
Mode & Verzorging / Gezondheid Leestijd: 6 minuten
Vroeg opstaan, wat schiet je daar nou mee op? Is het verstandig om een ochtendmens te worden? Draagt het bij aan je gezondheid? Welke voordelen brengt het met zich mee? Zijn dit vragen waar jij ook graag antwoord op wil hebben? Lees dan snel verder. Wie weet word jij als avondmens, straks een ochtendmens! Lees het artikel

Ochtendmens: wat zijn de voordelen en hoe word je het?

Leestijd: 6 minuten

Vroeg opstaan, voor sommigen is het heel makkelijk en voor anderen is het een grote struggle. Maar is vroeg opstaan nu écht goed voor je of juist heel slecht? En hoe word je dan een ochtendmens? We zetten de voordelen van vroeg opstaan voor jou op een rijtje. En geven de ultieme tips om een ochtendmens te worden.

Voordelen van vroeg opstaan

Meer tijd voor jezelf

Vroeg opstaan wordt als positief ervaren door de meeste mensen. Als je vroeg opstaat, heb je namelijk veel meer tijd voor jezelf. Veel mensen komen tijd te kort op een dag. Hoe komt het dat je dan wel tijd genoeg hebt als je vroeger opstaat terwijl je net zolang wakker bent? Dat komt door het volgende, je bent veel productiever als je de dag op tijd begint. Het aantal uur die je eerder opstaat, heb je tijd voor jezelf. Normaal gesproken nemen social media en televisie heel veel tijd in beslag, zonder dat je het eigenlijk door hebt. Hoe vaak betrap je jezelf erop dat je opeens een uur of twee door jouw Facebook timeline hebt zitten scrollen? Social media heeft een grote impact op ons leven. En worden we er wijzer van? Eigenlijk niet toch? Op social media heerst namelijk heel veel negativiteit. Investeer daarom eens in jezelf op de eerste uren van de dag. Lees bijvoorbeeld een inspirerend boek of luister naar een inspirerende podcast. Je kunt natuurlijk ook bedenken waar je allemaal dankbaar voor bent om meer positiviteit te bereiken en je bewust te zijn van al het goede in je leven. Tevens kan het een moment van zelfreflectie zijn om te bedenken wat er allemaal gaande is op privé vlakken, maar ook op de werkvloer. Het is belangrijk om stil te staan bij bepaalde situaties. Dat schiet er nog wel eens bij in door de drukke levens die we allemaal hebben. Zijn er doelen die je nog wilt bereiken? Dan zijn deze eerste uren van de dag ook goed om die te evalueren. Welke doelen wil je nog bereiken? Hoe ga je ze bereiken? Wat heb je gedaan in de afgelopen tijd om dichter bij je doelen te komen? Wat wil je nog meer bereiken? Over deze vragen kun je allemaal nadenken, waardoor je meteen tijd aan jezelf besteed.

Je bent productiever

Wil je meer bereiken op een dag? Dan is vroeger opstaan écht de oplossing. Sta tussen 5 en 6 uur op en neem een momentje voor jezelf. Zorg dat je helemaal tot rust komt of juist heel energiek wordt. Er zijn verschillende manieren om deze tijd in te vullen. Sommigen beginnen de dag met hardlopen of een workout van 30 minuten. Anderen starten met een yoga- of meditatie sessie. Bekijk ons artikel ‘Sporten zonder poen? Dit kun je doen!’ voor sporttips. Na dit moment met jezelf, krijg je veel meer energie voor de hele dag. Je zult dan ook productiever zijn van half 7 tot half 9, dan dat je aan het eind van de middag bent. Veel mensen werken in die tijd dan ook hun to do lijst af of beginnen alvast met hun taken van die dag.

Tips om een ochtendmens te worden

Nu we weten dat het goed voor je is én je er veel meer mee opschiet. Is nu natuurlijk de vraag hoe je dan een ochtendmens wordt.

Langzaam opbouwen

De eerste tip die we je mee willen geven is dat je het rustig op moet bouwen. Ben jij gewend om om 9 uur uit bed te rollen? Ga dan niet ineens om 5 of 6 uur uit je bed. Dat is een te groot verschil en op die manier ga je het ook nooit vol houden. Sta bijvoorbeeld elke dag een half uur of uur eerder op.

Maak een planning

Als je hele leuke dingen gepland hebt staan is het makkelijk om uit je bed te komen. Dit kunnen natuurlijk ook dingen zijn waar jij je beter door gaat voelen. Beginnen met sporten, yoga of mediteren kan al een trigger zijn voor jou om op te staan. Misschien niet in het begin, maar zodra jij je er beter door gaat voelen, wil je daarvoor toch graag je bed uit? Weet je dat het moeilijker voor jou gaat zijn? Leg dan een yogamat of iets anders dat geassocieerd wordt met sporten in het zicht, zodat dat het eerste is waar je aan denkt als je wakker wordt.

Begin de dag met een glas water

Een glas water drinken helpt jou niet om uit je bed te komen, maar het draagt wel bij aan je gezondheid. Tijdens jouw slaap verlies je heel wat vocht. Het is daarom verstandig om de dag te starten met een groot glas water om weer te hydrateren. Daarna kun je beginnen met jouw productieve dag.

Vermijd social media

Het kan moeilijk zijn in het begin om jouw telefoon de eerste uren links te laten liggen. Vooral als je gewend bent om alle social media te checken. Maar, het hele punt van het vroege opstaan is dat je die extra uren nuttig besteed en niet verspild. Met het scrollen door jouw Facebook pagina, vliegt de tijd én heel eerlijk, worden we daar nou wijzer van? Als we eerlijk zijn is dat antwoord natuurlijk ‘nee’. Zorg dat je die eerste uren van de dag productief bent en niet afgeleid kunt worden door alle negativiteit op alle kanalen.

Meteen opstaan

Met snoozen, ga jij jouw doel van vroeg opstaan nooit bereiken. Het moment dat jij jouw ogen open doet, ben je wakker. En als je wakker bent, sta je ook meteen op. Heb jij daar moeite mee? Leg jouw wekker dan verder weg. Als je er voor op moet staan, is het makkelijker om niet meer je bed terug in te stappen. Je bent tenslotte toch al opgestaan. Zorg ook dat er licht binnen kan komen via je raam. Door daglicht word je op een natuurlijke manier wakker, waardoor je ook sneller uit je bed kunt. Toch moeite met opstaan? Bekijk dan het volgende assortiment aan wekkers, misschien is een Wake Up Light voor jou de oplossing.

Ga vroeger naar bed

Vroeger opstaan is dan wel goed voor je, maar je moet wel een aantal uur slapen per nacht. Je zult sneller moe zijn als je vroeger op staat. Geef daar dan ook aan toe. Je maakt het jezelf alleen maar lastiger als je later naar bed gaat. Bovendien heb je vaak te weinig energie om serieus in jezelf te investeren. Dan kun je toch maar beter gaan slapen?

Ook interessant

Zo te zien heeft er nog niemand gereageerd. Wat doe jij graag in de ochtend?    Deel jouw mening en reageer als eerste!
Reageer ook op dit artikel