Vrije Tijd / Online Leestijd: 5 minuten
Heb je spijt van een aankoop? Of is deze al veel te gauw defect? In veel gevallen kun je dit in een winkel ruilen, als je het bonnetje bewaard hebt. Soms heb je zelfs recht op een ander product, een tegoedbon of je geld terug. Maar gelden dezelfde regels ook als je online een aankoop doet? We zetten je rechten even op een rijtje. Lees het artikel

Online kopen: dit zijn jouw rechten in de webshop!

Leestijd: 5 minuten

De komst van het online shoppen heeft een hoop makkelijker gemaakt. Niet meer urenlang zoeken in de stad naar dat ene artikel of die juiste maat. Een beetje googelen en je komt zo bij een webshop terecht die heeft wat je nodig hebt. Vanuit het comfort van je eigen huis, zo in de brievenbus bezorgd. Maar wat zijn eigenlijk je rechten als online consument? Goedkoop.nl zoekt het voor je uit.

Wanneer mag je ruilen of retourneren?

De verkoper is verplicht om retourmogelijkheden aan te bieden. Met name bij webshops heb je een bedenktijd of zichttermijn van minimaal 14 dagen na ontvangst. Binnen die termijn, en tegen bepaalde voorwaarden, kun je het aankoopbedrag terugkrijgen. Ruilen of het krijgen van een cadeaubon is eveneens mogelijk, maar dit is niet verplicht als optie. Hierin ben je dan weer afhankelijk van de coulance van de verkoper.

Eveneens belangrijk is dat je als koper een deugdelijk product ontvangt. Dit houdt simpelweg in dat je mag verwachten dat die nieuwe laptop of telefoon niet zomaar ineens in een korte tijd stukgaat. Gebeurt dit wel, dan heb je recht op een nieuw product of reparatie. De verantwoordelijk ligt in dit geval bij de verkoper en deze zal met een passende oplossing dienen te komen.

Wanneer mag terugsturen niet?

Het is fijn dat je ook online rechten hebt als klant. Desondanks zijn er enkele belangrijke uitzonderingen. Weet je dus niet zeker of je mag retourneren, lees dan gauw deze voorwaarden.

De bedenktijd is voorbij

Dit is uiteraard de meest voor de hand liggende reden. Is de bedenktijd voorbij? Helaas! Dan is de verkoper niet verplicht je retour te accepteren. Echter kun je het, indien je het duidelijk uitlegt, alsnog voorleggen met de verkoper. Val je bijvoorbeeld maar enkele dagen buiten het zichttermijn, kan er uit coulance een uitzondering ontstaan.

Gebruikerssporen en beschadigingen

Nog een voor de hand liggende reden, is dat het product ongeopend en niet gebruikt moet zijn. Echter wordt er op dit vlak meestal een uitzondering gemaakt. Een verkoper kan het je namelijk niet kwalijk nemen als je het artikel wilt bekijken of uittesten. In sommige gevallen mag je het, indien zorgvuldig verpakt, alsnog terugsturen. Bevat dat nieuwe koffiezetapparaat of waterkoker echter duidelijke gebruikssporen of beschadigingen bij terugkomst, dan wordt deze niet geaccepteerd.

Verzegelde producten als tandenborstels, cd’s, tijdschriften

Enkele producten zijn een uitzondering. Tijdsgebonden artikelen als een tijdschrift of een krant kun je logischerwijs niet terugsturen. Tevens zijn cd’s en dvd’s verzegeld. Haal je ze uit de verpakking? Dan gaan ze ook niet terug. Helemaal uit den boze zijn echter tandenborstels, scheerapparaten of tubes crème. Haal je ze uit de verpakking, of erger nog, gebruik je ze? Dan is terugsturen om hygiënische redenen niet mogelijk. Let dus goed op wat je koopt en geef in dit geval de voorkeur aan een fysieke winkel. Dan heb je een duidelijker beeld welk formaat tandenborstel of soort tandpasta je nodig hebt.

Mocht je nu toch niet helemaal blij zijn met je aankopen en kun je het helaas niet meer terugsturen? Ga niet bij de pakken neer zitten, maar probeer het zelf te verkopen via bijvoorbeeld Marktplaats. Lees hier, in ons artikel 'Online verkopen met succes: onmisbare tips voor het hele proces!' hoe je het beste jouw spullen online aan de man brengt.

Terugsturen: hoe moet dat eigenlijk?

Valt dat ene boek of dat stuk gereedschap onder de retourvoorwaarden en binnen de bedenktijd? Dan stuur je het op eigen kosten terug. Zodra de verkoper het geretourneerde artikel ontvangt krijg je terugbetaald. De verkoper is verplicht het gehele bedrag terug te betalen, inclusief de verzendkosten. Kosten voor het terugzenden is echter voor rekening van de klant. Gelukkig is een gratis retourzending bij de meeste grote webshops wel mogelijk, door middel van een retouretiket die je op de doos plakt.

Tip: bewaar het verzendbewijs en maak een foto!
Er kan altijd iets fout gaan met retourneren. Zendingen kunnen kwijtraken onderweg, of juist buiten je schuld om beschadigd aankomen bij de verkoper. Bewaar dus altijd het verzendbewijs! Daarmee kun je de retourzending volgen. Gaat het om een dure computer of televisietoestel? Maak dan indien mogelijk foto’s hiervan inclusief de verpakking voordat je hem terugstuurt. Beschadigd deze onderweg, heb je bewijs dat het buiten je schuld is.

Wat zijn mijn rechten bij cadeaubonnen?

Cadeaubonnen zijn na aankoop niet meer te annuleren of te retourneren. Maar dat is geen ramp, want de meeste cadeaubonnen zijn minstens drie jaar geldig. Vaak staat er zowel een uitgifte als geldigheidsdatum op. Staat er geen geldigheidsdatum vermeld, maar wel een uitgiftedatum? Dan kun je hem vijf jaar gebruiken. Mis je beide data? Dan is de cadeaubon altijd geldig.

Korter dan 1 jaar geldig mag niet. Behalve als de uitgever kan aantonen dat dit redelijk is. Belevenisbonnen moeten minimaal 2 jaar geldig zijn en bij cadeaubonnen waarmee je als consument iets kan kopen in een winkel, is het verplicht om er een geldigheidsdatum van minimaal 3 jaar op te zetten.

Zo te zien heeft er nog niemand gereageerd. Wat is volgens jou het grootste voordeel van online shoppen?   Deel jouw mening en reageer als eerste!
Reageer ook op dit artikel