Lieke
Eten & Drinken / Koken Leestijd: 5 minuten
Suikers, ons lichaam heeft ze nodig. Maar zeker niet in de hoeveelheid die we vandaag de dag consumeren. Een teveel aan suiker heeft namelijk gevolgen voor de gezondheid. Wat deze gevolgen zijn en hoe je jouw suikerinname kunt minderen tot de dagelijkse aanbevolen grammen, dat wordt hier zo klaar als een klontje. Lees het artikel

Zo klaar als een klontje; alles over suikervrij eten!

Leestijd: 5 minuten

Suikervrij eten

We weten het eigenlijk allemaal wel: we eten in Nederland massaal te veel suiker. Suiker vind je haast in alle voedingsmiddelen. Fruit bevat vruchtsuiker (fructose), aardappels en granen bevatten suikers in de vorm van zetmeel en zelfs melkproducten bevatten suiker in de vorm van lactose. Aan deze natuurlijke suikers ontkom je haast niet en dat is ook niet erg. Een beetje suiker is niet slecht voor je, het levert de energie die ons lichaam nodig heeft. De reden dat we massaal te veel suiker binnenkrijgen, is

dat het tegenwoordig aan tal van voedingsmiddelen wordt toegevoegd waarbij je het niet zou verwachten. Zo wordt suiker bijvoorbeeld gebruikt als conserveermiddel, als kleurmiddel en als smaakmaker. Producten die niet zoet smaken zoals soepen, sauzen en zelfs veel broden, bevatten hierdoor ongemerkt toch veel suiker. Er is haast geen kant-en-klaar product te vinden in de supermarkt dat geen suiker bevat. 

Te veel suiker

Doordat suiker haast overal in te vinden is, krijgen we er met zijn allen veel te veel van binnen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid suiker is voor mannen 25 gram per dag, voor vrouwen circa 20 gram en voor kinderen slechts 15 gram. Echter krijgen veel van ons gemakkelijk twee keer zo veel binnen op een dag. Wij eten gemiddeld zo’n 37 kilo suiker per jaar. Daarmee staan wij Nederlanders op de derde plek van grootste suikereters ter wereld. Alleen in Duitsland en Amerika wordt er nog meer suiker geconsumeerd. Dat al die suiker niet goed is voor onze gezondheid zal vast geen verrassing voor je zijn. Een teveel aan suiker kan leiden tot gebitsproblemen en overgewicht, met bijbehorende risico’s op diabetes type 2.

Tip: Te veel suiker eten is vaak ook een kwestie van een omschakeling in het hoofd. Reken af met vervelende suikergewoonten, leef een stuk gezonder en bestel meteen hier bij Bruna bijvoorbeeld het boek 'Minder Suiker' van Katherine Bassford.

Suikertaks

Het is dan ook niet voor niets dat de overheid steeds meer bezig is met het zoeken van manieren om onze suikerconsumptie te verminderen. In Groot-Brittannië is de suikertaks recentelijk ingevoerd. Dit houdt in dat er extra belasting wordt verrekend op producten die veel suiker bevatten, zoals frisdranken en snoep. Als gevolg hiervan zijn Britse frisdrankproducenten de hoeveelheid suiker in hun producten drastisch gaan verminderen. Zij gebruiken enkele maanden na de invoering van de suikertaks naar schatting al zo’n 50 procent minder suiker dan voorheen. Ook in Nederland wordt er in de politiek over nagedacht om maatregelen te gaan nemen omtrent suikerconsumptie. Daarbij wordt een Nederlandse suikertaks niet uitgesloten.

Terugroepactie Diabetesfonds

Ook het Diabetesfonds is druk bezig mensen bewust te maken van hoeveelheden suiker in voedingsmiddelen. Zij proberen door middel van een terugroepactie fabrikanten onder druk te zetten om de hoeveelheid suiker in hun producten te reduceren. Via de website van het Diabetesfonds kunnen deelnemers zelf een foto uploaden van een product dat naar hun mening te veel suiker bevat. Door deze oproep te delen via Facebook kunnen deelnemers zelf hun stem laten horen en de voedingsindustrie oproepen

om minder suiker te gebruiken. Voor meer informatie en deelname aan de actie kun je kijken op de Diabetesfonds website.

Minder suiker eten

Maar wat kun jij nu zelf doen om jouw suikerinname te verlagen? Allereerst kun je beginnen door minder uit pakjes en zakjes te koken. Kant-en-klare sausmixen en pakketten zitten vaak bomvol suiker. Door zelf een pastasaus te maken van gezeefde tomaten en kruiden of kant-en-klare dressing te vervangen door zelfgemaakte dressing op basis van olie en azijn, kun je jezelf al veel suiker besparen.  Daarnaast is het slim om vaker op etiketten te letten wanneer je iets koopt. Dit maakt je bewust van wat je eigenlijk binnenkrijgt en van welke producten stiekeme suikers bevatten. Suiker vind je op het etiket terug onder de namen suiker, kristalsuiker, melksuiker en vruchtensuiker. Daarnaast worden glucose, isoglucose en lactose vaak gebruikt. Ook honing, agave, ahornsiroop en kokosbloesemsuiker worden tot suiker gerekend. In de voedingswaardetabel op een etiket staan alle suikers vermeld onder de koolhydraten. Dit is tevens een gemakkelijke manier om snel het suikergehalte van een product te checken.

Gouden tip van Goedkoop.nl

30 dagen suiker laten staan, zal het jou lukken? Ga de uitdaging aan en bestel hier bij BookSpot '100% Suikervrij In 30 Dagen'. Een boek van Carola van Bemmelen met daarin een 3-fasenplan, gevarieerde recepten (van ontbijtjes tot snacks, van bijgerecht tot overheerlijk dessert), voorbeeldmenu's en praktische tips.

Doe mee!

Test jouw kennis

Inmiddels weet je dat er in veel gevallen stiekem suiker toegevoegd is aan producten waarbij je dit niet zou verwachten. Maar hoe goed ben jij in het inschatten van de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt? Beantwoord snel de volgende vragen en zie hoe het met jouw kennis gesteld is!

1. Hoeveel suikerklontjes zitten er in een glas chocomel?

A. 1
B. 3
C. 5

2. Welke van deze twee producten bevat meer suiker, een glas appelsap of een glas cola?

A. Appelsap
B. Cola
C. Ze bevatten evenveel suiker

3. Hoeveel suikerklontjes bevat een fles naturel sladressing?

A. 12,5
B. 8,5
C. 4,5

4. Hoeveel klontjes suiker bevat een pot Bertolli tomatensaus?

A. 2,5
B. 7,5
C. 4,5

5. Hoeveel klontjes suiker bevat een pak sinaasappelsap?

A. 10
B. 20
C. 30

6. Hoeveel klontjes suiker bevat een blikje Unox tomatensoep?

A. 10
B. 5
C. Geen

7. Hoeveel suikerklontjes bevat een bakje Activia?

A. 7
B. 5
C. 3

Antwoorden: 1 = C  2 = C  3 = B  4= C  5 = C  6 = A  7 = B

Ook interessant

-55%
Geldig tot 11 dec 2018
€60
Geldig tot 8 sep 2018
Zo te zien heeft er nog niemand gereageerd. Ben jij bewust van de hoeveelheid suikers die je consumeert? Hoe let jij erop dat je niet te veel suikers binnenkrijgt?   Deel jouw mening en reageer als eerste!
Reageer ook op dit artikel