Geldzaken / Betalen Leestijd: 4 minuten
Belastingaangifte doen; een niet al te populair en soms best wel tijdrovend klusje. Kun je wel wat hulp gebruiken? Volg onze slimme tips, maak gebruik van de handige checklist en je zult zien dat belastingaangifte doen een fluitje van een cent wordt! Lees het artikel

Belastingaangifte doen: zo wordt het een fluitje van een cent!

Leestijd: 4 minuten

Het is weer zover! Het is tijd om belastingaangifte te doen de komende maanden. Een niet al te populair en soms best wel tijdrovend klusje. De aangifte wil je natuurlijk zo correct en gunstig mogelijk invullen. Ben je al op de hoogte van alle laatste wijzigingen, belastingvoordelen, aftrekposten en slimme trucs?

Om je te helpen, zetten we dit alles hier nog eens voor je op een rij. En we geven je ook een handige checklist mee. Verzamel aan de hand van deze lijst de benodigde documenten en belastingaangifte doen wordt zo een fluitje van een cent!

Wanneer moet je aangifte doen?

Een blauwe envelop op de deurmat? Dat betekent belastingaangifte doen. Dit is mogelijk vanaf 1 maart. Wanneer je geen recht hebt op uitstel, dan moet de belastingaangifte over 2017 voor 1 mei 2018 binnen zijn bij de Belastingdienst. Doe je aangifte voor 1 april, dan krijg je bericht vóór 1 juli. Vroeg of laat, zorg in ieder geval dat je het op tijd doet anders riskeer je een boete.

Soms kan uitstel aanvragen uitkomst bieden, omdat je zo de eventuele betaling van de belasting een tijd uitstelt. Zo is er automatisch meer tijd voor het aanvragen van bepaalde toeslagen. Uitstel geeft je meer tijd, maar het kan ook ongunstig voor je uitpakken. Zo betaal je bijvoorbeeld belastingrente over het bedrag dat je eventueel terug moet betalen.

De voorbereiding: verzamel de benodigde documenten

Een goede voorbereiding is het halve werk. En dat geldt zeker voor het invullen van de belastingaangifte. Neem voordat je de aangifte gaat doen even de tijd om alle benodigde documenten te verzamelen. De hardcopy materialen verzamel je zolang in een plastic map en de digitale bestanden plaats je samen in een map op het bureaublad van je pc. De volgende zaken heb je meestal nodig:

  • Jaaropgaven van werk en uitkeringen met de betaalde loonbelasting.
  • Het financieel jaaroverzicht van alle banken met de gegevens van spaarrekeningen, vermogen, beleggingen, leningen, hypotheken, lijfrente en levensverzekeringen.
  • Het overzicht met betaalde hypotheekrente en de WOZ waarde op het aanslagbiljet van de gemeente.
  • Je burgerservicenummer (BSN).
  • Ziektekosten en andere speciale zorgkosten.
  • Eventuele betaalde partneralimentatie.
  • Studiefinanciering die je hebt ontvangen evenals studiekosten en uitgaven voor scholing.
  • De belastingaangifte van vorig jaar en de ontvangen voorlopige aangifte.
  • Kosten van OV en cataloguswaarde van de auto van de zaak.
  • Giften aan goede doelen.
  • Betaalde erfpacht.
  • Vermogen in het buitenland.

Wat verandert er?

Elk jaar veranderen er zaken in de belastingaangifte vanwege nieuwe regels. Dit kan gevolgen hebben voor het bedrag dat je terugkrijgt of moet betalen. Hieronder vermelden we de belangrijkste wijzigingen:

  • Vanaf 2017 kun je de kinderalimentatie niet meer als schuld in box 3 plaatsen.
  • De berekening van de vermogensbelasting in box 3 is anders vanaf 2017.
  • De aangifte schenk- en erfbelasting kun je alleen nog maar doen met een papieren of digitaal formulier indienen.
  • Voor de kosten van je eigen woning is het aftrekbare tarief aangepast.
  • De percentages van het eigenwoningforfait zijn gewijzigd.
  • Een lening voor je eigen woning bij familie, onderneming of buitenlandse bank moet je opgeven in de aangifte inkomstenbelasting.
  • Het heffingsvrije vermogen in box 3 is veranderd.
  • De bijtelling van de auto van de zaak is gewijzigd.
  • De voorwaarden inzake de vrijstelling van een kapitaalverzekering voor je eigen woning zijn versoepeld.
  • Eventuele boeterente die je ontvangt, dien je te vermelden in je aangifte.
  • De eenmalige schenkingsvrijstelling van € 100.000 euro komt terug.
  • De AOW leeftijd gaat omhoog.

Verder stijgt het percentage belasting voor de middeninkomens in schijf 2 en 3 met enkele tienden van een procent en is de arbeidskorting gewijzgd. Afhankelijk van je situtatie kan het zijn dat je daardoor net iets meer of minder belasting moet betalen. De vermogensbelasting van 1,2% is afgeschaft en vervangen door een systeem met schijven dat er in veel gevallen voor zorgt dat je meer belasting moet betalen.

Belastingvoordeel

Er zijn in 2017 niet direct wijzigingen die extra aftrekposten opleveren. De meeste aftrekposten zie je niet vanzelf in de vooraf ingevulde aangifte. Check dus zelf van welke extra aftrekposten jij kunt profiteren. Denk daarbij aan extra ziektekosten, extra scholingsuitgaven, betaalde partneralimentatie, giften, weekenduitgaven voor gehandicapten en onderhoudskosten van een monumentenwoning. Heb je een partner? Zorg er dan voor dat je de kosten goed over beide aangiften verdeelt. Het grootste belastingvoordeel ontstaat door de kosten bij de meest verdienende partner te plaatsen.

Zo te zien heeft er nog niemand gereageerd. Heb jij nog aanvullende tips om het aangifte doen van belasting nog makkelijker te maken? Deel je tips hieronder met ons!   Deel jouw mening en reageer als eerste!
Reageer ook op dit artikel