Vakantie / Reizen Leestijd: 4 minuten
Kun je geld terugkrijgen als je vlucht is geannuleerd of krijg je een vergoeding als je vliegtuig is vertraagd? Belangrijke zaken om te weten wanneer je met het vliegtuig reist. Wij geven je advies! Lees het artikel

Vlucht vertraagd of geannuleerd: wat nu?

Leestijd: 4 minuten

Het kan ons helaas allemaal overkomen. De vlucht heeft vertraging, is overboekt of misschien zelfs wel geannuleerd. Super vervelend natuurlijk, je bent je geld kwijt en je vakantie of zakenreis kan niet doorgaan of is vertraagd. Maar wat kan je nu doen? Lees snel verder, want wij geven je advies over de stappen die je kunt ondernemen nadat je vlucht is vertraagd of geannuleerd. 

Binnen de Europese Unie zijn er regels opgenomen die de reiziger beschermt en eventueel een compensatie biedt. Deze regels gelden voor iedere vlucht die vertrekt vanuit een EU-land. Ook gelden ze voor vluchten die aankomen in een EU-land, gevlogen met een Europese luchtvaartmaatschappij. Wanneer je vlucht wordt geannuleerd, minstens 2 uur is vertraagd of je als passagier wordt geweigerd, moet de luchtvaartmaatschappij je schriftelijk informeren over je rechten. Wanneer je dit overkomt vraag je hiernaar bij de incheckbalie of boarding gate.

Gouden tip van Goedkoop.nl

Je kunt de compensaties claimen tot twee jaar na je vlucht. Dit doe je per mail of bij de luchtvaartmaatschappij. Heb je geen zin of tijd om een claim in te dienen, misschien omdat je bang bent voor juridische rompslomp? Neem dan eens een kijkje bij Vlucht-vertraagd.nl! Zij regelen alles voor je, zo krijg je de vergoeding waar je recht op hebt, zonder juridische procedures.

Naar Vlucht-vertraagd.nl

Vlucht vertraagd

Natuurlijk is het heel vervelend als het vliegtuig later vertrekt dan gepland. Tijdens de vertraging heb je recht op verzorging in verhouding tot de wachttijd. Denk hierbij aan eten, drinken en eventueel een overnachting. Je hebt recht op deze verzorging wanneer je vlucht aan een van de volgende eisen voldoet:

  • Vluchten van 1500 km, met 2 uur vertraging
  • Vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km, met 3 uur vertraging
  • Vluchten buiten de EU tot 3500 km, met 3 uur vertraging
  • Vluchten buiten de EU van meer dan 3500 km, met 4 uur vertraging

Heb je meer dan 5 uur vertraging? Dan mag je afzien van de vlucht, je hebt dan recht op een volledige vergoeding van je ticket. De luchtvaartmaatschappij is je verplicht een gratis terugvlucht aan te bieden, wanneer het om een retourvlucht gaat. Tijdens een transfervlucht krijg je gratis een ticket naar de luchthaven waar je vandaan komt, als je niet meer verder kunt vliegen.

Kom je 3 uur later op je bestemming aan? Dan heb je recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij.

  • Vlucht tot 1500 km: €250
  • Vlucht binnen en buiten de EU van meer dan 1500 km: €400
  • Vlucht van meer dan 3500 km: €600

Let op: ben je twee weken voor vertrek van je vlucht ingelicht over de vertraging? Dan heb je geen recht op een compensatie.

Vrouw kijkt op borden vliegveld

Vlucht geannuleerd

Wordt jouw vlucht op het laatste moment geannuleerd? Dan moet de luchtvaartmaatschappij je een vlucht naar dezelfde eindbestemming aanbieden. Moet je op deze vlucht wachten op het vliegveld? Dan heb je recht op dezelfde verzorging als bij een vertraging. Tenzij er sprake is van overmacht, zoals slecht weer of een staking die niet is aangekondigd. Is er geen sprake van overmacht, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je een financiële vergoeding te bieden.

  • Vlucht tot 1500 km: €250
  • Vlucht binnen en buiten de EU van meer dan 1500 km: €400
  • Vlucht van meer dan 3500 km: €600

Let op: je compensatie kan met 50% worden verminderd als je een alternatieve vlucht accepteert en daardoor de vertraging kort blijft. Ook hier geldt dat je geen compensatie krijgt als je twee weken voor vertrek op de hoogte bent gebracht van de annulering.

Vlucht overboekt

Het komt weleens voor dat vliegtuigen worden overboekt. Er zijn dan te veel tickets verkocht, omdat de luchtvaartmaatschappij verwacht dat niet alle passagiers zullen opdagen. Wanneer dit gebeurt zal de luchtvaartmaatschappij vragen of iemand vrijwillig zijn stoel af wil staan.

Sta jij je stoel vrijwillig af? Dan moet de luchtvaartmaatschappij je voordelen en/of een vergoeding bieden. Je moet hierbij een keuze krijgen tussen een alternatieve vlucht of een volledige terugbetaling van het ticket. Zijn er niet genoeg vrijwilligers, dan mag de maatschappij je ook weigeren. Dan heb je ook recht op een alternatieve vlucht of terugbetaling van het ticket.

Wanneer je kiest voor een alternatieve vlucht, dan heb je recht op dezelfde verzorging als bij een vertraagde of geannuleerde vlucht. Ook heb je recht op een financiële compensatie:

  • Vlucht tot 1500 km: €250
  • Vlucht binnen en buiten de EU van meer dan 1500 km: €400
  • Vlucht van meer dan 3500 km: €600

Let op: blijft de vertraging beperkt met een alternatieve vlucht, dan kan de compensatie met 50% worden verminderd. Ben je 2 weken voor vertrek ingelicht over de overboeking, dan heb je geen recht op een vergoeding.

Zo te zien heeft er nog niemand gereageerd. Is het jouw vlucht wel eens vertraagd, geannuleerd of omgeboekt? We horen graag je verhaal!   Deel jouw mening en reageer als eerste!
Reageer ook op dit artikel