Vakantie / Vervoer Leestijd: 9 minuten
De brandstofkosten van je auto verlagen? Daar zijn een aantal slimme trucs voor. Wat voor auto je ook rijdt.. deze tips gaan zeker op. En alle beetjes helpen, toch?! Benieuwd naar wat jij kunt doen? Lees dan maar mee. Lees het artikel

Scherpe tips om brandstof (& dus geld!) te besparen

Leestijd: 9 minuten

Tegenwoordig hebben we elektrische aandrijving, lpg en brandstofcellen – toch zullen diesel en benzine voorlopig nog de spreekwoordelijke motor vormen achter ons privévervoer. Zowel nu als in de nabije toekomst zullen we fossiele brandstoffen blijven verbranden. Maar de reserves raken op en dit is ook in de prijs te zien. De auto-onderdelen experts van Carpardoo hebben daarom een aantal tips om zowel het milieu als je eigen portemonnee te besparen. Een zuinige rijstijl loont zich met een simpele rekensom. Als je slechts één liter per 100 kilometer spaart bij een gemiddeld verbruik van 12.000 kilometer per jaar, kom je uiteindelijk uit op 120 liter minder verbruik. Tegen een benzineprijs van ongeveer 1,60 euro voor E10 benzine komt dat toch uit op 192 euro. En dat ieder jaar, met immer stijgende benzineprijzen.

1. Het begint bij de voorbereiding

Het gewicht verlagen

gewicht auto

Als je je auto tegelijkertijd als opslagkast voor allerlei dingen gebruikt, heb je niet alleen minder ruimte in het voertuig, maar verspil je ook een hoop brandstof. Zelfs bij een redelijk bescheiden gewichtsvermindering van slechts 20 kilogram, spaar je ongeveer 0,2 liter per 100 kilometer. Ruim je kofferruimte uit en probeer zelf, of samen met je passagiers, eens een paar pondjes te verliezen. Goed voor je gezondheid en voor je bankrekening. Hierbij geldt dat hoe ouder de auto is, hoe groter de besparing ook uitvalt

Verminder de luchtweerstand

Naast gewicht speelt de aerodynamica van de auto ook een cruciale rol in het brandstofverbruik. Het spreekt voor zich dat je dakkoffers en skiboxen niet onnodig op de auto zou moeten laten; maar wist je dat open ramen de luchtweerstand ook verhogen. Het is beter om de airconditioning te gebruiken, waarbij je ook op onze spaartips kan letten. Daarnaast zijn ook allerlei voertuigvlaggetjes populair, bijvoorbeeld tijdens het WK. Leg in plaats daarvan beter een sjaal op de hoedenplank of plak een oranje-sticker aan je achterraam.

Vervang verstopte filters

Luchtfilters en oliefilters werken via een zeefprincipe en verstoppen na verloop van tijd. Daardoor vormt zich een zogenaamde filterkoek. Deze koek van vuil verhoogt de weerstand en daarmee ook het verbruik. Vervang daarom de filters regelmatig en volg hierbij de instructies van de fabrikant. Als je deze instructies niet meer bij de hand hebt, kun je, afhankelijk van je rijgedrag, de filters elk jaar of elke 10.000 km vervangen. Bij het verversen van de olie kun je lage-wrijvingsolie gebruiken die geschikt is voor je motor. Dit biedt vooral bij koude starts grote voordelen en bespaart tussen de 2% en 5% aan brandstof.

Controleer de banden (spanning)

bandenspanning

Naast het tijdige en verplichte vervangen van winter- en zomerbanden, houden slimme spaarders ook altijd een oogje op de bandenspanning. Controleer de spanning idealiter bij elke tweede tankstop. Zelfs als de bandenspanning slechts 0,5 bar lager ligt dan de specificaties van de fabrikant, kun je rekening houden met een aanvullend verbruik van ongeveer 5%. Daarnaast slijt de band sneller en neemt de remafstand toe. Als je nog meer wil besparen, koop dan banden met lage wrijving of energy-banden en pomp deze op tot ongeveer 0,2 bar boven de aangegeven spanning van de fabrikant.

Niet eerst opwarmen, meteen wegrijden

Motoren hebben moeite met de beruchte koude start; desalniettemin betekent dit niet dat je de motor eerst warm moet laten draaien terwijl je stilstaat. Dit is niet alleen verboden, maar heeft ook geen enkel nut. Rijd in plaats daarvan direct weg en geef zuinig gas. Dit zorgt ervoor dat de normale bedrijfstemperatuur sneller bereikt wordt. Als je wat meer geld uit wilt geven voor een zeer comfortabel alternatief, kun je overwegen parkeerverwarmers te nemen. Hoewel deze ook brandstof verbruiken, leveren ze uiteindelijk meestal toch een besparing op.

2. Het brandstofverbruik effectief verminderen: de juiste rijstijl

Rijden met een vooruitziende blik

Een automotor zet een deel van de chemische energie die in de brandstof gebonden is om in kinetische energie. Tijdens het remmen wordt deze kinetische energie vervolgens omgezet in warmte dat naar de omgeving verdwijnt. Zelfs moderne systemen om energie terug te winnen, zoals wervelstroomremmen, kunnen niet verhelpen dat remmen ten koste gaat van een zuinige rijstijl. Natuurlijk kun je niet ophouden met remmen in het dagelijkse verkeer, maar toch kun je dit in je achterhoofd houden en in ieder geval sprints naar het volgende rode licht vermijden. Probeer soepeltjes mee te rollen. Trap de koppeling 20 tot 30 meter voor het stoplicht in, terwijl je nog in de versnelling staat, om verdere brandstofinjectie te voorkomen. Dit werkt ook als de auto een brandstoftoevoerafsluiting bij te hoog motortoerental heeft.

Houd een constante snelheid aan / gebruik cruise control

Elk object met massa bezit ook zogenaamde traagheid, dat wil zeggen dat het object probeert om in zijn huidige staat van beweging te blijven. Elke verandering – versnelling of vertraging – vereist energie. Als je met een constante snelheid van 100 km/u rijdt, verbruik je dus minder brandstof dan als je met een gemiddelde snelheid van 100 km/u rijdt. Probeer dus, bijvoorbeeld bij onze oosterburen, te voorkomen dat je auto de hele tijd plankgas gaat, maar probeer altijd ongeveer 20% onder het maximale vermogensniveau te blijven. Zo bespaar je brandstof. Als je auto cruise control heeft, is het raadzaam om met cruise control te rijden op provinciale wegen en snelwegen.

Schakel tijdig omhoog

In lage versnellingen kun je beter accelereren, maar dit verbruikt ook meer brandstof. Door doelbewust en snel te schakelen kun je gemakkelijk het brandstofverbruik verminderen. Hierbij richt je je op het motortoerental, dat je zo laag mogelijk probeert te houden. Gebruik de eerste versnelling eigenlijk alleen om te vertrekken en schakel vanaf 25 km/u al naar de derde versnelling. Vanaf 50 km/u kun je al in de vijfde versnelling rijden. Zorg er wel voor dat de motor niet sputtert of afslaat omdat het toerental te laag is.

Schakel de motor uit

vooruitkijken

Het uitschakelen van je motor bij stoplichten, in files of bij spoorovergangen loont zich al vanaf 10 seconden. Het is dus niet zo verassend dat moderne motoren met een automatisch uitschakelsysteem voor de motor uitgerust zijn. Als je de stoplichten die je dagelijks tijdens het woon-werkverkeer tegenkomt kunt dromen, kun je de motor ook handmatig uitschakelen als je langer stilstaat. Dit is een goed alternatief, maar natuurlijk niet zo efficiënt en handig als het automatische systeem.

Brandstof besparen met een automaat

Zelfs als je met een auto met automatische transmissie onderweg bent, loont het zich natuurlijk om vooruitziend te rijden en, indien beschikbaar, over te schakelen op de eco-stand. De transmissie zal dan bij de overbrengingsverhouding zo snel mogelijk in hoge versnellingen schakelen. Daarnaast helpt het om het gaspedaal rustig in te drukken en sterke acceleraties en kickdowns te vermijden. De hardnekkige mythe dat je het beste in de neutrale “N”-stand uit kunt rollen bij verkeerslichten en kruispunten kun je beter negeren, dit levert minder op dan het je kunt. Blijf gewoon in de "D"-stand (Drive) tijdens het rijden en laat de rest van het werk aan de automaat over. De brandstoftoevoerafsluiting bij te hoog motortoerental wordt op deze wijze niet gedeactiveerd en dit beschermt ook de koppeling van je versnellingsbox.

3. Gebruik de airconditioning op de juiste manier

Vermijd direct zonlicht

Ben je een ‘schaduwparkeerder’? Nee? Dan wordt dat meer eens tijd. Als je tijdens het parkeren rekening houdt met de (toekomstige) stand de zon en het voertuig buiten direct zonlicht parkeert, hoef je later ook minder energie uit te geven om de auto weer tot een aangename temperatuur te koelen. Ook zonnekleppen en reflecterende folies kunnen een bijdrage leveren

Verwijder warme lucht uit de auto

Je kunt niet altijd je parkeerplaats precies zo kiezen zoals je wil. Als je wagen flink opgewarmd is, open je gewoon de deuren en ramen aan één kant en wapper je met de deuren van de andere kant (met gesloten ramen). Op deze manier wordt de extreem warme lucht in het interieur simpelweg uit het voertuig geduwd. Rijd daarna de eerste 2 à 3 minuten met de ramen open en gebruik de luchtstroom die ontstaat door het rijden om de lucht verder af te koelen.

Gebruik de luchtcirculatie en blower op het hoogste niveau

Sluit hierna de ramen, want ook dat kost brandstof door de verhoogde wrijving, en zet dan de luchtcirculatie aan. De airconditioning, die je al ingeschakeld had, kan nu de binnentemperatuur sneller af laten koelen. Stel de ventilatieopeningen zo in dat ze wegblazen van de passagiers en bestuurder en de blazer op de hoogste stand. Zodra de lucht afdoende afgekoeld is, kunt je de koelstand en ventilator lager zetten en weer verse lucht naar binnen laten stromen door de circulatielucht uit te schakelen. Een automatisch klimaatregelingssysteem doorloopt gewoonlijk al deze stappen vanzelf, zonder dat jij ergens aan hoeft te denken.

airco

Liever airconditioning als open ramen

Afgezien van de eerste minuten in een zeer warme auto, wanneer de windstroom van het rijden de warme lucht uit het voertuig blaast, is het beter om de airconditioning te gebruiken dan de ramen open te zetten. Natuurlijk verbruikt ook een airconditioner brandstof omdat de luchtcompressor aangedreven wordt door de motor, maar als je onze airco-tips volgt ben je nog steeds zuiniger uit dan wanneer je met open ramen rijdt. Deze zorgen voor een hogere luchtweerstand en verhogen de brandstofconsumptie. Natuurlijk kun je blijven rijden met zowel gesloten ramen alsook een uitgeschakeld airconditioningsysteem, maar de resulterende hitte is niet alleen ongemakkelijk voor jou, het beïnvloed ook de verkeersveiligheid. Hitte maakt je ongeconcentreerd en moe. Dat is het simpelweg niet waard.

4. Een paar laatste tips

Zelfs als het soms moeilijk is: laat de auto staan als je hem niet nodig hebt. Korte ritten verbruiken niet alleen onnodig brandstof, maar verhogen ook de motorslijtage en leiden tot condensatievorming in het uitlaatsysteem. Dit resulteert dan weer in verroeste uitlaatpijpen. Veel ritjes kun je gemakkelijk te voet of met de fiets afleggen. Zo spaar je geld en doe je iets goeds voor je gezondheid.

Dit artikel is geschreven door Erwin van Dijk, Country Manager Nederland bij kfzteile24 GmbH. Vanuit Duitsland vertegenwoordigt hij Carpardoo.nl met de online verkoop van auto-onderdelen. Carpardoo is begonnen in 2018 als onderdeel van kfzteile24 GmbH, de grootste online auto-onderdelen handelaar in Duitsland. Nadat er steeds meer vraag vanuit Nederland kwam om ook hier een webshop te beginnen heeft kfzteile24 de stap naar het buitenland gezet onder de merknaam Carpardoo.

Zo te zien heeft er nog niemand gereageerd. Welke van deze tips ga jij toepassen?   Deel jouw mening en reageer als eerste!
Reageer ook op dit artikel